Ionel Perlea

Text de Alexandru Danga

‘Artiști uitați‘ (‘Forgotten Artist’) se intitulează un serial realizat de Christopher Howell pe Music Web International. Printre acești ‘artiști uitați‘ se numără și românul Ionel Perlea, un compozitor, dar mai ales un dirijor de înaltă clasă.

 

În acest serial, românul Ionel Perlea se află într-o companie selectă: dirijori ca Otto Ackermann, Pietro Argento sau Anatole Fistoulari, pianiști ca Helene Boschi sau artiști lirici precum Astra Desmond.

Ca român, eu nu l-aș include pe Ionel Perlea printre ‘artiștii uitați‘, ci mai degrabă printre artiștii… discreți. Ca și Sergiu Celibidache, un alt mare dirijor român de talie internațională, Perlea a avut oroare de publicitate, el nu a vrut decât să fie lăsat să-și facă meseria așa cum știa el, fără vreun artificiu în plus. Poate tocmai de aceea, din păcate, și discografia sa rămâne prea puțin cunoscută, deși ea nu este deloc neglijabilă.

Ionel Perlea s-a născut în Ograda, un sat din județul Ialomița, în anul 1900 și a decedat în Statele Unite, la New York, în anul 1970.  Legăturile sale cu țara au fost totuși sporadice, ceea ce însă nu s-a datorat exclusiv faptului că, în România socialistă, el era un artist ‘care fugise din țară’, ‘ratând’ bucuria și onoarea de a construi socialismul.

Relația cu România

Tatăl său era român, iar mama era de origine germană. Cum tatăl a decedat pe când copilul abia implinise vârsta de 10 ani, mama s-a întors la München, în țara ei de baștină. Asta se întâmpla cu mult înainte de venirea comuniștilor la putere, iar Perlea nu putea fi socotit nicidecum un transfug.

Itinerama Explorator în Bărăgan - Casa Memorială Ionel Perlea, Ograda, judetul Ialomita - foto: Adriana Lucaciu
AUDIO GUIDE: Casa Memorială Ionel Perlea, Ograda, judetul Ialomita

Oricum, se pare că inima îi rămăsese totuși în România. Altfel cum ne-am putea explica Valsul din Ograda – o compoziție care datează din adolescență și care este dedicată satului natal.

În calitate de compozitor, Perlea este mult încurajat de George Enescu, pe care îl cunoaște prin anii ’20. În cadrul unui concurs de compoziție purtând numele marelui muzician, Enescu îi și premiază de altfel un cvartet de coarde. Și tot Enescu îi dirijează mai târziu, în 1939, la pupitrul Filarmonicii din New York, Variaținile pe o temă originală. Dar nu componistica îl va aduce în atenția lumii muzicale internaționale.

Perlea s-a întors însă în România și, după o perioadă petrecută la Opera din Cluj, ajunge să dirijeze orchestra Operei Române din București, devenind mai apoi și director al instituției, în perioada 1932 – 1936. Repertoriul este unul ‘greu’, cuprinzând printre altele Cavalerul roz elor de Richard Strauss și Maeștrii cântăreți din Nürnberg de Richard Wagner.

(…) lui Perlea i s-a cerut să transmită un mesaj poporului român prin care să se declare credincios naziștilor. Cum el a refuzat, muzicianul a fost reținut în Austria sub arest la domiciliu, după care, (…), ar fi fost trimis într-un lagăr de concentrare.

Cariera românească a lui Ionel Perlea se încheie însă în anul 1944, când el se îndreaptă spre capitala Franței pentru a-și onora un contract. Oprit pe drum de naziști, lui Perlea i s-a cerut să transmită un mesaj poporului român prin care să se declare credincios naziștilor. Cum el a refuzat, muzicianul a fost reținut în Austria sub arest la domiciliu, după care, potrivit declarațiilor sale, ar fi fost trimis într-un lagăr de concentrare.

Așadar, Ionel Perlea nu ‘a fugit’ din țară, dar nici nu a mai revenit după schimbările survenite în România după 23 august 1944.

Ionel Perlea a revenit în România abia în anul 1969, deci, cu un an înaintea decesului. Era o perioadă în care, după ce sprijinise Cehoslovacia în fața ocupației sovietice, Nicolae Ceaușescu ne făcuse să credem că se va orienta spre Occident. Cam în aceeași perioadă au fost recunoscute personalități românești cu un bun renume în străinătate, precum Henri Coandă, Sergiu Celibidache, Virginia Zeani, Elvira Popescu, Lola Bobescu ș.a.

Dirijorul de operă

Ionel Perlea a dirijat multă operă. Se spune că, dacă vor să fie recunoscuți ca mari artiști, dirijorii de operă trebuie să facă tot ce pot ca să evadeze din fosa orchestrei, de-acolo de unde nu îi vede nimeni și unde sunt considerați ca simpli ‘acompaniatori’ ai vedetelor de pe scenă.

Perlea este unul dintre ‘fericiții’ evadați din fosa orchestrei de operă, dar nu s-ar putea spune că experianța sa în domeniu nu ar fi interesantă.

În 1949, Ionel Perlea debutează la Metropolitan Opera din New York cu o operă ‘grea’: Tristan și Isolda de Wagner, după care urmează spectacole la operele din San Francisco și San Antonio, fiind ulterior angajat ca șef al al orchestrei statului Connecticut. Tot în SUA mai dirijează și Orchestra Simfonică NBC, sprijinit fiind de marele dirijor italian Arturo Toscanini.

 

Ionel Perlea a fost singurul dirijor român care a avut-o sub bagheta sa pe Maria Callas, o soprană considerată drept una dintre marile voci ale operei din secolul XX, dacă nu cea mai mare.

Apoi, și spun asta fără să mă tem că aș fi contrazis, Ionel Perlea a fost singurul dirijor român care a avut-o sub bagheta sa pe Maria Callas, o soprană considerată drept una dintre marile voci ale operei din secolul XX, dacă nu cea mai mare. Nu știu cum e văzut astăzi acest spectacol, dar cert este că, pe data de 2 aprilie 1952, în spectacolul cu opera Răpirea din serai de Mozart, la Teatro alla Scala, Maria Callas a fost Konstanze.

De altfel, cariera lui Ionel Perlea la Teatro alla Scala este importantă: Samson și Dalila de Saint Saëns, Cosi fan tutte de Mozart,  Boris Godunov de Mussorgski, Fidelio de Beethoven sau Werther de Massenet sunt emblematice pentru muzica de operă. Un spectacol remarcabil va fi fost, probabil, și cel de la Teatro San Carlo din Napoli cu Nunta lui Figaro de Mozart. În distribuție găsim din nou două nume mari ale vremii: Renata Tebaldi, rivala de temut a Mariei Callas, care a interpretat rolul Contesei Almaviva și mezzosoprana Giulietta Simionato, care a fost Cherubino. De amintit mai este și opera Cei doi timizi, o operă inițial radiofonică de Nino Rota, care a fost adaptată pentru scenă sub bagheta lui Ionel Perlea, la Palermo, în 1952.

Rămânând în domeniul operei, nu putem să nu amintim opera Lucrezia Borgia de Donizetti, prezentată în concert la Carnegie Hall din New York, în 1965, și imprimată ulterior pe disc de casa RCA Victor. Chiar dacă, din câte se spune, imprimarea nu e de o prea bună calitate, distribuția ne atrage cu siguranță atenția: în rolul titular, o Monserrat Caballe la debut și devenită vedetă peste noapte, avându-l ca partener pe tenorul Alfredo Kraus.

Micul oraș bavarez

În muzica simfonică, numele lui Ionel Perlea este legat de Bamberg Philarmoniker, o orchestră din Bamberg, un mic orășel german din Bavaria, cu care scoate o serie de discuri la casa VOX  și se remarcă ca un redutabil interpret al muzicii ruse, din care a dirijat lucrări clasice de Mussorgski, Glinka, Ceaikovski și Balakirev. Și tot cu orchestra din Bamberg, Perlea dirijează Concertul pentru violoncel de Dvořák, avându-l ca solist pe unul dintre cei mai mari violonceliști ai vremii, spaniolul Gaspar Cassado.

Tot cu orchestra din Bamberg, Perlea a înregistrat Rapsodia pe o temă de Paganini de Serghei Rahmaninov și Variațiunile simfonice de Cesar Franck, având-o ca solistă pe Monique de la Bruchollerie, o pianistă franceză cu o manieră deosebită de interpretare, în conflict cu ceea ce se înțelegea prin pianistică la acea vreme, care s-ar putea înscrie și ea printre artiștii pe nedrept uitați.

Ultimii ani

Deși nu ia sfârșit, din păcate cariera de dirijor a lui Ionel Perlea are de suferit. În 1957, (sau, potrivit altor surse, cu un an sau doi mai târziu), Perlea este victima unui atac cerebral, în urma căruia rămâne cu mâna dreaptă paralizată. Dar el a continuat să dirijeze, devenind ulterior profesor la Manhattan School of Music din New York.

Dirijând cu o singură mână, așa am avut privilegiul să îl văd și eu dirijând la pupitrul Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii Române, în anul 1969. Perlea a susținut atunci trei concerte – unul la Sala Palatului, unul la Ateneu și un al treilea în Sala Radio. Concertul pe care l-am văzut a cuprins lucrări de Weber, Wagner, Enescu, precum și lucrarea Omagiu lui Enescu de Theodor Grigoriu, un bun prieten al său.

Ionel Perlea a decedat cu un an mai târziu, în 1970, la New York. A fost cetățean american începând din anul 1960, dar, cu siguranță, nu și-a uitat niciodată obârșia.

Devenit casă memorială în 1983, imobilul a avut un trecut furtunos, pe vremea comunismului fiind întâi depozit de cereale, iar ulterior de îngrășăminte chimice. Din 1992, casa lui Perlea a intrat pe lista Comisiei Naționale a Monumentelor.

Cu ocazia ultimei sale vizite în România, Ionel Perlea a ajuns și în satul Ograda, acolo unde se află casa părintească. Devenit casă memorială în 1983, imobilul a avut un trecut furtunos, pe vremea comunismului fiind întâi depozit de cereale, iar ulterior de îngrășăminte chimice. Din 1992, casa lui Perlea a intrat pe lista Comisiei Naționale a Monumentelor.

Poate că puțini știau la vremea aceea că Ionel Perlea era cumnatul lui Mircea Eliade, soțiile celor doi fiind surori. După cum se poate imagina, relațiile celor doi mari români ajunși în America erau strânse. Mircea Eliade, cunoscutul autor al Istoriei Religiilor, tot naturalizat american, și-a scris și el impresiile legate de această ultimă călătorie în România a lui Ionel Perlea, subliniind în jurnalul său: “Aveam impresia, văzându-l, ascultându-l, că ceva s-a schimbat, că regăsesc timpurile de altădată…“.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Noutăți

INSTANTANEE DIN BĂRĂGAN – expoziție foto de Adriana Lucaciu și Răzvan Voiculescu

Lacul Bentul Mic (Balta Ialomiței, lângă situl arheologic Popina Bordușani, județul Ialomița). Foto: Adriana Lucaciu Conacul Iancu Ionescu. Foto: Adriana Lucaciu Ruinele Bisericii Măgureni (comuna Sărulesti,...

RE:START BĂRĂGAN – 10-13 noiembrie, conferință online

  📣 Re:Start Bărăgan 👉Conferință online despre potențialul turistic cultural al regiunii Bărăgan 👉Când: 10-13 noiembrie 2020 👉Unde: facebook.com/itinerama ℹ️ Dacă vrei să îți transmitem un scurt reminder înainte...

Atelier de Mentorat în Turism susținut de Carmina Nițescu (online)

  📣 Atelier de Mentorat în Turism susținut de Carmina Nițescu 👉 Ce discutăm: Metode de promovare a potențialului turistic cultural al regiunii Bărăgan 👉Trainer: Carmina Nițescu 👉Sesiunea...

oamenii bărăganului

Mariana Nicolesco – gânduri despre Hariclea Darclée și Ionel Perlea

14 ianuarie 1900 este o dată memorabilă în lirica universală: triumful Haricleei Darclée la Teatrul Costanzi de la Roma în rolul Tosca la premiera...

Ionel Perlea

Text de Alexandru Danga ‘Artiști uitați‘ (‘Forgotten Artist’) se intitulează un serial realizat de Christopher Howell pe Music Web International. Printre acești ‘artiști uitați‘ se...

Ghid audio